Otkaz, stres, nezaposlenost: neprestana borba

oglasi-posao-serb.rs

Oglas za posao: Potrebna „blaže retardirana osoba“ (foto:www.vijesti.me)

Prema nekim istraživanjima, polovina radnika u zemljama u tranziciji imaju hroničan strah od nezaposlenosti. Psiholozi kažu da je tajna „hendlovanja“ u stavu – da li se na otkaz gleda kao na kraj ili na novi početak.

„Samo stanje očekivanja otkaza predstavlja veliki izvor stresa koji menja stanje ljudi. Dolazi do preterane psihičke napetosti koja se odražava na ponašanje, ali i fizičko zdravlje ljudi,“ kaže psiholog Žarko Trebješanin. „Suočeni sa gubitkom posla mnogi ljudi u stanju šoka odbijaju da tu činjenicu prihvate kao istinitu. Faza negiranja obično se završava stanjima psihoze, koje pojedinci teško mogu da prebrode sami.“

Stručnjaci savetuju da je posle gubitka posla važno razgovarati sa onima u sličnoj situaciji, sa porodicom i onima koji mogu da pruže podršku. Oni osetljiviji koji nisu u stanju da se izbore sa nastalom situacijom, i duže vreme ne mogu da prevaziću negativna osećanja, niti da nađu posao, treba da se obrate stručnjacima.

„Najvažnije je uvideti da sa otkazom nije sve izgubljeno, i da svaki kraj možemo da posmatramo kao novi početak, možda čak i nečeg boljeg“, smatra Trebješanin. „Život čine usponi i padovi, svaki trenutni poraz može da preraste u pobedu, a svaki problem može da se posmatra kao izazov. Najvažnije je ne predati se.“

Pet saveta kako se nositi s gubitkom posla

1. Razmišljajte unapred

Otkaz u malom broju slučajeva dolazi nenajavljeno. Ukoliko ste svesni da postoji mogućnost da ostanete bez posla, počnite na vreme sa pripremama. Čitajte oglase za posao ili razmišljajte o prekvalifikaciji.

2. Razgovarajte

Negativne emocije koje se javljaju usled otkaza podelite sa prijateljima i porodicom. Izrazito stresne situacije, u koje spada i gubitak posla, nisu prilika za dokazivanje snage. Recite svom okruženju sve što vas muči, izbacite iz sebe bes i agresiju, isplačite se. Najgore je zatvarati se u sebe jer niko nije imun na strah i osećaj nemoći.

3. Ne odustajte

Važno je sačuvati prisebnost i ne odustajati od svojih namera. Nemojte da gubite veru u sebe i svoje mogućnosti. Ukoliko ni posle nekoliko pokušaja ne nađete novi posao, to ne znači da nikada nećete. Informišite
se i budite stalno u toku sa ponudom. Doživite otkaz kao mogućnost za nove pobede.

4. Sumirajte sopstvene kvalitete

Posle otpuštanja sa posla ostaje dosta slobodnog vremena. Razmislite o svom položaju, pokušajte da otkrijete šta je to dovelo do otkaza i da li u tome ima vaše odgovornosti. Iskoristite vreme za usavršavanje. Razmislite o sopstvenim kvalitetima i kako ih najbolje iskoristiti.

5. Zdravlje je važno

Stres može ozbiljno da ugrozi zdravlje, zato se potrudite da pronađete način da se opustite. Normalno je da ljudima posle otkaza malo toga može da obezbedi spokoj i opuštenost, ipak, pokušajte. Čitajte, šetajte, završite poslove za koje ranije niste imali vremena, družite se s ljudima, vežbajte ili se bavite nekim hobijem. Vodite računa o svom zdravlju.

(www.serb.rs)