Srbija kupila samo 2, a komšije 136 helikoptera

helikopteri-novo-vojska-srbije-serb.rs

Transportni helikopteri Mi-17 stigao u Srbiju (foto:rs-lat.sputniknews.com)

Dva transportna helikoptera Mi-17, koja su kupljena u Rusiji, od utorka su deo eskadrile Vojske Srbije.

Helikopteri su u Beograd stigli oko tri sata posle ponoći, a primopredaji su na prisustvovali su i ministri u Vladi Srbije, komandant Vazduhoplovstva i PVO, general-major Ranko Živak, te predstavnici ruskog vojnog izaslanstva.

Dva ruska helikoptera prvi su helikopteri koji su kupljeni u inostranstvu za potrebe vojske nakon 29 godina, kada su od Sovjetskog saveza kupljeni protivpodmornički helikopteri Ka-28, koji se više ne koriste

Poslednji novi transportni helikopteri Mi-8, čiji pojedini primerci i dalje lete u VS, kupljeni su pre 36 godina.

Trenutno se u Vojsci Srbije koriste jedan transportni helikopter Mi-17, koji je preostao nakon što se drugi srušio u martu 2015. godine, kao i nekoliko Mi-8, od kojih lete samo dva.

Helikopter Mi-17 ima nosivost od 4.500 kilograma i može da razvije maksimalnu brzinu od 262 kilometra na čas. Može da ponese 36 putnika ili 24 padobranca i 12 ranjenika.

Dužine je 18,6 metara i visine 4,7 metara, dok je maksimalna težina pri poletanju 13.000 kilograma. Dva kupljena helikoptera parkirana su u hangaru Jat tehnike na beogradskom aerodromu.

Komandant Vazduhoplovstva i PVO general-major Ranko Živak rekao je, prilikom primopredaje dva transportna helikoptera Mi-17, da se proces opremanja vojske nastavlja prema potrebama mogućnostima.

„Ovo je važno za naše ljude koji su danas izuzetno zadovoljni, jer vide da se nešto menja nabolje. Vide da se proces opremanja nastavlja i on će biti nastavljen prema našim potrebama i prema mogućnostima“, naglasio je Živak.

On je dodao da je nabavka helikoptera dodatni motiv za zaposlene, da su osposobili potreban broj ljudi za upotrebu helikoptera kako letačkog tako i tehničkog sastava.

„Obezbedili smo neophodne uslove da navedeni helikopteri posle prijema i tehničkih proba na ovoj poziciji, budu uvedeni u naorožanje i budu za korištenje za potrebe vazduhoplovstva i vojske Srbije“, zaključio je Živak.

Srbija kupila samo 2, a komšije 136 helikoptera

Države nastale raspadom bivše Jugoslavije u proteklih četvrt veka kupile su ili dobile 136 novih ili polovnih helikoptera za potrebe svojih oružanih snaga.

S druge strane, Srbija je, u istom periodu, kupila samo dva transportna helikoptera za Vojsku Srbije.

Hrvatska, Slovenija, Makedonija i Federacija BiH kupile su ili dobile u vidu donacije od prijateljskih zemalja 136 novih ili polovnih helikoptera. Najviše je nabavila Hrvatska, koja je kupila 63 helikoptera, zatim Federacija BiH 31 letelicu, Makedonija 26 helikoptera, a Slovenija 16 helikoptera.

Najviše je bilo polovnih helikoptera, nabavljenih iz raznih civilnih i vojnih izvora, bilo ih je i sa crnog tržišta, a danas u upotrebi oko 87 tih letelica. Ipak, bilo je i ozbiljnih nabavki novih helikoptera, pa je Hrvatska kupila 10 novih ruskih Mi-171 i isto toliko američkih Bel-206. S druge strane, od 1991. godine

Kada je u jedinice JNA stigla poslednja gazela iz fabrike u Mostaru, Srbija je kupila tek dva nova Mi-17. Godine 1998. kupljena su po dva polovna helikoptera Mi-17 i Mi-24, ali oni nisu kupljeni za vojsku nego za Jedinicu za specijalne operacije Resora državne bezbednosti.

Nakon što je JSO rasformirana, oni su 2006. bili prebačeni u nadležnost vojske. Vojska je tek 2010. remontovala dva transportna Mi-17, od kojih se jedan srušio u martu prošle godine prilikom evakuacije bebe iz Novog Pazara, dok su dva helikoptera Mi-24 rashodovana i već godinama propadaju na aerodromu Batajnica.

Novinar vazduhoplovnog portala Tanogsiks (www.tangosix.rs) Živojin Banković agenciji Beta je rekao da su Srbija i Crna Gora nasledile najveći broj helikoptera nekadašnje JNA i da su godinama trošili te resurse, zbog čega nije učinjeno ništa kako bi se flota blagovremeno obnovila niti modernizovala. „To govori o nemaru i nebrizi države koja se uljuljkivala u utisku da ima silu a došli smo do toga da se sve istopilo za ovih 25 godina.“

„Pravo je pitanje da li bi naručili i ova dva helikoptera iz Rusije da se nije desila tragedija iz marta 2015. godine, kada je poginulo sedam ljudi“, rekao je Banković. Prema njegovim rečima, Srbija je još 2007. godine spala samo na jedan transportni helikopter Mi-8, nakon čega je do 2013. godine remontovano šest helikoptera. Trenutno su u upotrebi samo dva Mi-8 i jedan Mi-17, i to je u ovom momentu kompletna transportna avijacija VS.

„Međutim, jedan Mi-17 ‘ispada’ iz upotrebe naredne godine a preostala dva Mi-8 2018. godine. Utoliko se ne može govoriti o tome da će nabavka ova dva Mi-17 rešiti problem flote transportnih helikoptera u Ratnom vazduhoplovstvu Vojske Srbije. Ako se ostane na tome da se nabave samo ta dva helikoptera, ništa se neće poboljšati i ako se do 2018. ništa ne uradi na remontu i daljoj nabavci VS će imati samo dva Mi-17.

„U prethodnoj deceniji predstavnici srpskog RV-a više puta su pominjali da je našoj vojsci potrebna eskadrila od 10 do 12 takvih helikoptera, a Mi-17 je odavno izabran kao tip koji ima najpovoljniji odnos cene i kvaliteta“, rekao je Banković. On je dodao da, osim malog broja transportnih helikoptera Mi-8 i 17, Vojska Srbije koristi i oko 15 lakih helikoptera Gazela. Broj operativnih primeraka varira, a postoji problem s nedostatkom rezervnih delova i daljom logističkom podrškom.

(www.serb.rs)