Mig 21 biće i dalje čuvar neba Srbije

Mig 21 Vojske Srbije (foto:www.vs.rs)

Nabavljen deo materijala za remont aviona, pribavljaju se ponude od potencijalnih inostranih partnera koji bi bili angažovani na produženju radnog veka ovih letelica

Pošto je nabavka novih aviona ostala samo želja, što je i razumljivo imajući u vidu trenutne ekonomske mogućnosti, nebo Srbije i u narednim godinama braniće letelice kojima je taj zadatak bio poveren i minulih decenija, pre svega „migovi 21”. Ali, ako se realizuje plan njihovog remonta, to i neće biti tako loše rešenje kakvo se primenjuje i u nekim državama NATO-a kao što su Rumunija (koja je sa Izraelcima modernizovala svoje avione), Bugarska i Hrvatska. Iako je ovaj, bez preterivanja se može reći, legendarni avion konstruisan još sredinom prošlog veka, njegove poslednje i u međuvremenu modernizovane verzije mogu obavljati zadatke mirnodopske kontrole vazdušnog prostora, odnosno „er polising” – kako bi se to reklo jezikom transatlantskog partnerstva koji je zaživeo i u Srbiji.

Prvi „migovi 21” uvedeni su početkom šezdesetih godina u tadašnju JNA, a naprednije verzije, koje su danas u naoružanju RV i PVO, stigle su sedamdesetih i osamdesetih godina. Njihovim remontom vek upotrebe bi im se mogao produžiti, čime bi se „kupilo vreme” za konačnu odluku o nabavci novog višenamenskog borbenog aviona kojim bi se ubuduće štitio vazdušni prostor Srbije. Iako su zvaničnici u više navrata govorili o remontu postojećih „migova”, u Ministarstvu odbrane nisu želeli da opširnije govore o ovom predstojećem poslu, odnosno da konkretnije odgovore na pitanja „Politike”.
„U toku su aktivnosti nadležnih celina Ministarstva odbrane i Vojske Srbije na ispitivanju tržišta i pribavljanju ponuda od potencijalnih inostranih ponuđača za obezbeđenje materijalnih i tehničkih uslova za remont, usavršavanje i produženje vremenskog veka upotrebe aviona „mig 21” kojima je istekao resurs. U skladu sa Zakonom o javnim nabavkama sproveden je postupak ugovaranja nabavke sa domaćeg tržišta potrošnog i repromaterijala za potrebe remonta i u toku je isporuka ugovorenih količina”, navodi se u dopisu Ministarstva odbrane „Politici”.

Ovi avioni, navodi se, imaju propisani vek upotrebe od 30 godina, a međuremontni rok je 10 godina ili 800 časova naleta.

„Produženje resursa je moguće u zavisnosti od tehničkog stanja aviona i obavlja se putem remonta. Prema saznanjima sa kojima raspolažemo, avione ovog tipa koriste Rumunija, Bugarska i Hrvatska. Hrvatska je remontovala svojih sedam aviona „mig 21” u Ukrajini 2014. godine, čime im je resurs produžen do 2024. godine”, objašnjavaju u Ministarstvu odbrane.

Međutim, nije detaljnije odgovoreno na pitanja o remontu, broju aviona pa i njihovom angažovanju u sistemu borbenog dežurstva (takozvane „borbene pare”), kada su dva aviona u svakom trenutku na aerodromu u Batajnici spremna za poletanje i presretanje letelica koje neovlašćeno uđu u vazdušni prostor Srbije. U medijima su objavljivani podaci o tehničkim problemima sa obezbeđenjem „borbene pare”.

„Avioni tipa ’mig 21’ angažuju se na dežurstvu u sistemu protivvazduhoplovne odbrane u skladu sa planom dežurstva”, sve je što su na ovi temu odgovorili iz Ministarstva odbrane.

Kako god, ovaj avion će, posle remonta, ostati oslonac RV i PVO. U Rusiji se odavno ne koristi, ali je i dalje u upotrebi u mnogim manjim državama širom sveta. Korišćen je u mnogim lokalnim ratovima, u vreme kada je spadao u najsavremenije lovačke avione njime su postizane vazdušne pobede, a upotrebljavan je i za gađanje ciljeva na zemlji za šta ga i danas koristi sirijska vojska u borbi protiv Islamske države i drugih protivnika.

(www.serb.rs)